Kenniscentrum voor fietsbeleid

Uber werkt via de fiets aan een beter imago

10-06-2018

Uber was tot nu toe bekend van de taxidiensten. Daar zijn nu ook deelfietsen aan toegevoegd. En in Brussel lanceert Uber zelfs een verkeersveiligheidscampagne om de veiligheid van fietsers te bevorderen.

plaatje

Twee maanden geleden kocht Uber het bikesharingbedrijf Jump. Een deelfietssysteem met ‘slimme sloten’ zonder vaste stations. Inmiddels rijden de deelfietsen al in enkele steden in de VS. En aangekondigd is dat Uber nog deze zomer in Berlijn wil beginnen met de Europese uitrol van Uberfietsen. Meer steden moeten volgen.

Vraag is of dat gaat lukken. De reputatie van Uber is in Europa niet al te best. Zo zijn ze in Londen aan de kant geschoven en uit sommige landen heeft men zich zelfs helemaal teruggetrokken wegens strenge taxiregels. Ook ons land kent de dienst de nodige beperkingen.

Maar kennelijk werkt men aan een imagoverbetering. Zo wist men de Vlaamse Fietsersbond mee te krijgen in een campagne om de verkeersveiligheid voor fietsers te verhogen.

Het initiatief ‘Share the Road’ richt zich tot de weggebruikers van Uber (bestuurders, koeriers en klanten) door hen nuttige tips te geven. Deze tips worden gecommuniceerd naar alle Uber weggebruikers, waaronder meer dan 100.000 actieve passagiers, duizend professionele chauffeurs en honderden Uber Eats koeriers. De campagne zal gedurende vier maanden worden uitgerold. Het gaat onder meer om videomateriaal dat via de kanalen van Uber zal worden gecommuniceerd.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: