Kenniscentrum voor fietsbeleid

Met connected auto’s en fietsen gedragsverandering monitoren

09-10-2017

Binnenkort start in Nijmegen en Arnhem een onderzoekspilot met inzet van connected auto’s en fietsen. Doel hiervan is kijken of het mogelijk is om leaserijders te verleiden ook de fiets te gebruiken. Het project wordt uitgevoerd door Next Urban Mobility, een startup gelieerd aan Pon.

Door het inzetten van zowel connected auto’s en fietsen als de daaraan gekoppelde software, is het mogelijk om het verplaatsingsgedrag van zowel de lease-auto als de fiets te volgen. Op deze manier zou een waterdichte registratie van het gebruik van beide verplaatsingsmogelijkheden mogelijk zijn. En daarmee kunnen gericht financiële prikkels worden gegeven om het gebruik van de fiets te stimuleren.
De onderzoekspilot wordt uitgevoerd met 100 deelnemers bij een beperkt aantal bedrijven in Nijmegen en Arnhem. Door de keuze voor de fiets te belonen met een lagere fiscale bijtelling, wordt het voor de leaserijder aantrekkelijk gemaakt om te gaan fietsen. Als de pilot werkt is de bedoeling dat het aanbod later op grotere schaal kan worden uitgerold. In de pilot moet duidelijk worden dat de gedragsverandering plaatsvindt, en dat het registratiesysteem waterdicht is.

Peter H. Smit (Rover)
03-11-2017 @ 00:03

Als autoritten worden vervangen door fietsritten dan gaat het meestal om korte afstanden, dus meestal om gementelijke wegen.  Als de fiscale bijtelling voor een lease auto wordt verlaagt treft dat een vorm van rijksinkomen.  Dus als ik dit project goed begrijp is het een conditionele rijkssubsidie voor gemeenten.  Hoe lang zal dit stand houden?

Etienne Bral (Fietsersbond)
03-11-2017 @ 09:13

Is dit de Ring-Ring app die nu in Nijmegen/Malden loopt: https://ring-ring.nu/spelregels-nijmegen-copy/ of is dit iets alleen voor leaserijders? Daar (Ring-Ring) kunnen ook doorgewinterde fietsers gebruik van maken en geldt ook voor winkelritten. De beloning wordt weer gestopt in mooie projecten dus vloeit niet weg naar onduurzame investeringen zoals vliegreizen of autovakanties. Dit geeft aan dat je het fietsgebruik breder kunt stimuleren. Uiteindelijk moeten we tot een duurzaam stimuleringsbeleid komen om die autokilometers en autoruimtegebruik naar beneden te brengen,niet alleen in de spits en 2 dagen per week; tegen het broeikaseffect, voor onze gezondheid, voor meer mooie groene ruimte, voor de volgende generaties. 

Etienne Bral actief lid van de Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: