Kenniscentrum voor fietsbeleid

Amsterdam kiest voor gereguleerd toestaan van deelfietsen

22-12-2017

In heel Amsterdam is het aanbieden van deelfietsen verboden, tenzij een aanbieder een vergunning van de gemeente heeft. Dat is de kern van het voorgestelde nieuwe beleid ten aanzien van de deelfiets.

plaatje

Drie aanbieders kunnen meedingen naar zo’n vergunning gedurende een proefperiode die maximaal drie jaar duurt.

De stad kiest voor drie aanbieders om het aantal deelfietsen te beperken. De partijen moeten kunnen voldoen aan de eisen die de gemeente stelt  aan de beschikbaarheid van deelfietsen. Voorwaarde is bijvoorbeeld dat er altijd fietsen beschikbaar zijn en dat er niet te veel fietsen stilstaan.

De partijen worden geselecteerd op kwaliteit. De gemeente gaat onder andere punten toekennen aan de kwaliteit van de fiets.
Deelfietsen  kunnen straks overal  gehuurd en geparkeerd worden. Voor het parkeren gelden de reguliere parkeerregels. In de allerdrukste gebieden in de stad mogen de deelfietsen alleen op de daarvoor aangewezen plekken worden gezet. Buiten deze gebieden geldt voor de deelfiets een parkeerverbod.  

Naast deelfietsen biedt het beleid ook mogelijkheden voor een proef met elektrische deelbromfietsen en deelbakfietsen.

Het voorstel ligt ter inspraak tot 18 februari 2018.

 

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: