Kenniscentrum voor fietsbeleid

'Cycling policy' in Copenhagen - Succesvol fietsbeleid

Kopenhagen wil het 'aandeel fiets' verhogen van 37% tot 50% voor 2015: is dit (on)realistisch? Wat valt er over fietsbeleid te leren uit Kopenhagen? Andreas Rohl (directeur Fiets-programma Kopenhagen) spreekt hierover tijdens deze bijeenkomst.

In het kader van duurzame mobiliteit haalt het KpVV dit jaar vijf praktijkvoorbeelden naar Nederland, gepresenteerd in een reeks. De voertaal tijdens de bijeenkomsten is Engels. Het eerste EU voorbeeld in de reeks was Graz Oostenrijk op 12 mei jl. Op 7 juni vindt de tweede bijeenkomst plaats, met als onderwerp: Fietsbeleid in Kopenhagen.

Praktijkvoorbeeld
Net als in veel Nederlandse steden kent ook Kopenhagen een lange fietstraditie. Het aandeel van de fiets in de modal split is groot: 37% van de inwoners fietst naar het werk. Dit hoge percentage is voor een groot deel toe te schrijven aan het succesvolle fietsbeleid. Met het fietsprogramma “Copenhagen – City of Cyclists” wil Kopenhagen het aandeel van de fiets in het verkeer tot 50% verhogen in 2015. Achterliggende doel is de reductie van de emissie van CO2. Het programma kent een slimme combinatie van ‘harde’ en ‘zachte’ maatregelen: het verkorten van de reistijden per fiets en een prettige fietsomgeving tijdens de spits (zgn. “conversational cycling”).
Kopenhagen ontwikkelde ook een rekenmethode om de sociaal-economische opbrengsten van infrastructurele fietsprojecten goed in te schatten. Deze laat zien dat investeringen in bijvoorbeeld fietssnelwegen de moeite waard zijn. Verder zal er in 2013 een vernieuwd groot leenfiets project starten.

Spreker
Andreas Rohl is de directeur van het Fiets-programma van de stad Kopenhagen. Hij is een van de leading fietsexperts in de wereld en een veelgevraagd spreker in het buitenland. Hij reist de hele wereld over om het succes van het fietsbeleid in zijn stad uit te leggen. Nu de nieuwe fietsstrategie van Kopenhagen bijna is afgerond, spreekt Dhr. Rohl hier graag over met Nederlandse collega-experts en andere geïnteresseerden.

Doelgroep
Bent u werkzaam als beleidsmedewerker bij een decentrale overheid, dan nodigen wij u van harte uit om u aan te melden.

Aanmelden
Als u wilt meedenken en discussiëren over het fietsbeleid van een van de beste fietssteden in de wereld en u wilt horen over de geleerde lessen in Kopenhagen, dan kunt u zich inschrijven met de knop 'Aanmelden voor deze bijeenkomst'.Er zijn slechts 20 plaatsen beschikbaar. Als de inschrijving al is gesloten kunt u nog wel meedoen met de webcast die in de middag plaatsvindt.

print programmaPrint programma

Brochure
2011
The biennual Bicycle Account of Copenhagen.
Artikel
Niels Torslov and Niels Jensen (city of Kopenhagen) , Velocity 2007 München Proceedings
2007
The cyle parking strategy of Copenhagen: neglected for many years; chaotic parking situations - a lot of work to do.
Nieuws
2010
There were over 1000 participants from 60 countries at Velocity Global, the largest cycling conference in the world, held in Copenhagen from June 22 to 25, 2010. And everyone agreed: it was a hugely successful conference. Well organised and with innovations allowing much more interaction than at previous conferences.
Nieuws
2008
In 2015 Copenhagen will be known as the world’s Ecometropolis. Copenhagen will be the centre of world-wide climate policy, a green and blue town, clean and healthy. And bicycles will play a leading part in all of this.
Bestand
2010
Document for cost-benefit-analysis of cycling projects
URL
2006
Expressive slogans: Hold my bicycle while I kiss your girlfriend; The original, bringin' sexy back since 2006; Style over speed. Related to copenhagenize.com.  
Beleidsnota
2002
Het schitterende - niet alleen qua uitvoering - fietsplan van Kopenhagen, 2002-2012. Een breed, integraal plan.
Rapport
Dirk Ligtermoet (Ligtermoet & Partners, Gouda) , Fietsberaad
2006
Comparison of bicycle policy in 5 Dutch bicycle towns (Groningen, Zwolle, Veenendaal, Enschede, Amsterdam) and 5 foreign towns (Copenhagen, Munster, Freiburg, Ghent and Odense). This document is moved.  Click here.
Rapport
Dirk Ligtermoet (Ligtermoet en Partners) , Fietsberaad
2010
This special Fietsberaad-publication 7A is specially issued for the occasion of the Velo-city 2010 conference in Copenhagen.
Artikel
Nicolai Ryding Hoegh (city of Copenhagen) , Velocity 2007 München Proceedings
2007
Increasing travelling speed of cycling by means of green waves.