Kenniscentrum voor fietsbeleid

Fietsvriendelijke verkeersregeling

Bijeenkomst voor gemeenteambtenaren naar aanleiding van de uitkomsten van een verkennende studie van het Fietsberaad naar de fietsvriendelijkheid van verkeersregelingen. Erik Jongenotter van Witteveen+Bos, het bureau dat het onderzoek uitvoerde, presenteerde tijdens de bijeenkomst de belangrijkste conclusies. Ton van Grinsven van de gemeente Delft en Erik van Holten van de gemeente Tilburg hielden inleidingen over het beleid en de praktijk van verkeersregelingen in hun gemeente. Er waren 17 deelnemers; 12 deelnemers vonden de bijeenkomst erg nuttig, 5 redelijk nuttig.

print programmaPrint programma

Artikel
Erik Jongenotter, Martijn Akkerman , Fietsberaad
2003
Erik Jongenotter van Witteveen+Bos, het bureau dat een verkennende studie van het Fietsberaad naar de fietsvriendelijkheid van verkeersregelingen uitvoerde, presenteerde tijdens de bijeenkomst de belangrijkste conclusies.
Artikel
Ton van Grinsven, Erik van Holten , Fietsberaad
2003
Ton van Grinsven van de gemeente Delft en Erik van Holten van de gemeente Tilburg hielden inleidingen over het beleid en de praktijk van verkeersregelingen in hun gemeente.
Artikel
2003
Wachten hoort bij verkeerslichten, maar het moet niet te lang duren. Voor fietsers markeert een cyclustijd van 90 seconden de grens tussen een goede en een slechte verkeersregelinstallatie (VRI). Gemeenten die voor fietsvriendelijker VRI’s willen kiezen, kunnen daarmee het beste beginnen tijdens de ontwerpfase van een wijk, route of kruispunt.
Rapport
2003
Witteveen+Bos heeft de fietsvriendelijkheid van 24 verkeersregelinstallaties in zes steden onderzocht. Het volledige rapport.