Kenniscentrum voor fietsbeleid

Nieuwsoverzicht 2018

21-09-2018 In een handomdraai een fietsparkeervak, zonder te slepen met fietsenrekken. Een uitkomst op plaatsen waar alleen af en toe extra stallingsruimte nodig is. Na Amsterdam introduceert nu ook Nijmegen de ‘projectie pop-upstalling’.
19-09-2018 Alle bussen in Londen worden voorzien van intelligente snelheidsbegrenzers om zo het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers te reduceren. ISA zorgt ervoor dat buschauffeurs nooit harder kunnen rijden dan de geldende maximumsnelheid. En dat scheelt vooral in 30 km/uur-gebieden aanzienlijk, bleek uit een pilot.
17-09-2018 In de volksmond heeft iedereen het over een fietssnelweg. Maar bij de beleidsmakers circuleren nog een aantal alternatieve benamingen. Groningen en Drenthe zijn het eens geworden over weer een nieuwe naam: Doorfietsroute. Ze volgen daarin de provincie Utrecht die de term al wat langer hanteert.
13-09-2018 In het Belgische Bokrijk kun je letterlijk dwars door het water fietsen. En binnenkort in Hechtel-Eksel fiets je door de bomen.
12-09-2018 Het eerder aangekondigde “plastic fietspad’ in Zwolle is een feit. Dezer dagen werd de eerste 30 meter in gebruik genomen.
12-09-2018 Elke euro aan die aan fietsstimulering is geïnvesteerd in het project Fietsimpuls Maastricht levert bijna €2,- aan baten op. En dat zit ‘m vooral in de gezondheidswinst.
10-09-2018 Dat concludeert adviesbureau Keypoint op basis van gegevens uit de Nationale Fiets Telweek. 
07-09-2018 Bij de nieuwe fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Nigtevecht moest rekening gehouden worden met een doorvaarthoogte van 10 meter, zonder dat de fietsers te maken zouden krijgen met al te steile hellingen.
06-09-2018 Het fietsstimuleringprogramma B-Riders van de provincie Noord-Brabant en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) gaat als zelfstandig project verder.
04-09-2018 Oefenen in het verkeer met behulp van een VR-bril lijkt vruchten af te werpen. Na verloop van tijd lopen en fietsen kinderen in ieder geval ‘virtueel’ veiliger. De vraag is nu of dat ook in de praktijk effect sorteert.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 »