Kenniscentrum voor fietsbeleid

Weesfietsenacties: essentieel maar arbeidsintensief

Dirk Ligtermoet - Ligtermoet & Partners , Fietsverkeer nr 15, feb. 2007, pag 23-25.
2007

Fietsen die wél capaciteit innemen maar nooit gebruikt worden – weesfietsen – vormen een groot probleem op veel stations. Dit probleem kan goed aangepakt worden, en is het een uitstekend middel tegen capaciteitstekort.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

Opruimacties van foutief geplaatste fietsen worden zelden uitgevoerd, om begrijpelijke redenen. Verwacht zou worden, om even begrijpelijke redenen, dat het met de aanpak van weesfietsen heel anders is gesteld. Immers, al jaren is bekend dat bij grotere stations zo’n 20% van de capaciteit ingenomen wordt door die ongebruikte weesfietsen. De recente parkeerduurtellingen van Groen Licht Verkeersadviezen hebben dat weer bevestigd. Desondanks worden weesfietsen-acties zeker nog niet algemeen toegepast. Natuurlijk zijn daar redenen voor; een goede aanpak kent verschillende belemmeringen. Maar er zijn meerdere methodes mogelijk en de bekende belemmeringen lijken toch echt oplosbaar. In het artikel worden drie goede methodes beschreven.

Artikel
2003
Empirisch onderzoek bij NS-stations toont aan dat het percentage zwerffietsen, en dus het capaciteitstekort aan parkeervoorzieningen, wellicht verminderd kan worden door ongebruikte fietsen te ruimen.
Rapport
2003
Groen Licht Verkeersadviezen onderzocht de ontwikkeling van de aantallen geparkeerde fietsen bij negen grotere NS-stations. Het volledige rapport.
Rapport
Otto van Boggelen (Fietsberaad) en Benoit Tijssen (Groen Licht Verkeersadviezen) , Fietsberaad
2007
Steeds meer signalen wijzen erop dat de behoefte aan fietsparkeervoorzieningen bij stations snel toeneemt. In dit onderzoeksrapport staat de vraag centraal of dit inderdaad zo is en wat daarvoor de verklaringen zijn.
Rapport
Otto van Boggelen (Fietsberaad) en Benoit Tijssen (Groen Licht Verkeersadviezen) , Fietsberaad
2007
There are increasing signs revealing that the need for bicycle parking provisions at stations is rapidly rising. This research report focuses on whether this is correct and examines the explanations.
Artikel
2003
Empirical studies at train stations show the percentage of misplaced bicycles, and consequently shortages in bicycle parking capacity, may be reduced by removing unused bicycles.
A. van Ginkel (Fietsersbond)
27-11-2007 @ 12:51

In principe geen bezwaar tegen ruimen van weesfietsen maar een voorbeeld waar het fout gaat: mijn moeder ging ongeveer 1x per 2 weken met de trein naar Barneveld, naar haar moeder. Ze had daar een fiets staan in de rekken, eerst gewoon op slot, later aan het rek. Deze fiets is (voor zover ik nu nog weet) minimaal twee keer weggehaald. Ik zal het niet hebben over de manier waarop ze behandeld is, alleen even het principe. De fiets werd als natransport gebruikt maar duidelijk niet elke dag. Volgens mij moet er wel rekening gehouden worden met dergelijke gebruikers van de stalling.

met vr. gr.

Bert van Ginkel

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: