Kenniscentrum voor fietsbeleid

Presentatie - Lekker Fietsen in 's-Hertogenbosch

Arnold Bongers en Koen van Waes , Gemeente 's-Hertogenbosch
2010

Presentatie - Lekker Fietsen in 's-Hertogenbosch gehouden op Fietsberaad Excursie 1 juli 2010. Door Arnold Bongers en Koen van Waes.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

Beleidsnota
Ligtermoet & Partners / vzw Mobiel21 , Gemeente 's-Hertogenbosch
2009
Den Bosch wil het fietsaandeel binnen de gemeentegrenzen laten groeien van 33 procent tot 44 procent. Daarvoor wil men veel uit de kast trekken. Niet alleen wordt het fietsnetwerk opgewaardeerd en ontvlochten van het autoverkeer, ook wil men gemeentelijke fietsparkeernormen hanteren en zijn fietsers opnieuw toegelaten in het voetgangersgebied.
Nieuws
2009
De begin dit jaar aangenomen Fietsnota 's-Hertogenbosch krijgt handen en voeten met de start van de campagne 'Lekker fietsen' . De campagne belicht de voordelen van de fiets en laat de inwoners zien wat de gemeente doet om fietsen nog aantrekkelijker te maken.
Campagne
Fietsberaad , Fietsberaad
2010
Het fietsplan Lekker Fietsen! van 's-Hertogensbosch bestaat uit 4 pijlers: fietsroutes, fietsparkeren, fietscommunicatie en innovatie. Een structurele promotiecampagne maakt integraal onderdeel uit van het fietsbeleid.
Beleidsnota
Ligtermoet & Partners / vzw Mobiel21 , Gemeente 's-Hertogenbosch
2009
Local authorities of ‘s-Hertogenbosch want to increase the percentage of cycling within the town limits from 33 to 44 per cent. For this all stops are pulled out. Not only will the bicycle network be upgraded and devolved from car traffic, but local standards for bicycle parking are to be upheld and cyclists will once again be admitted into pedestrian areas.
Peter H. Smit (Rover)
26-07-2010 @ 12:30

Vraag 1: Merkwaardig dat via de westelijke invalsweg 2 x zo veel fietsers binnen
komen als over de oostelijke. Zijn bepaalde maatregelen uit het plan daarvoor verantwoordelijk of daardoor ingegeven?

Vraag 2: Klopt het dat de afgelegde afstand per persoon afneemt sinds 2006 (zie CBS nmo)? Is dat terug te vinden in het Bossche? Betreft dat ook het fietsen of vooral andere verplaatsingswijzen?

Vraag 3: Is er al een openbare versie van het OV plan? Staan daar interacties in met het fietsen? Kun je me t digitaal toesturen?

Koen van Waes (Gemeente Tilburg)
15-09-2010 @ 15:27

Vraag 1: Merkwaardig dat via de westelijke invalsweg 2 x zo veel fietsers binnen komen als over de oostelijke. Zijn bepaalde maatregelen uit het plan daarvoor verantwoordelijk of daardoor ingegeven?

Antwoord 1: Dit komt doordat deze westelijke sternetroute in zijn geheel al langere tijd is gerealiseerd en omdat er veel scholen langs deze route liggen. Richting het oosten hebben we nog geen goede centrale sternetroute. Hier zijn meerdere routes die nog niet op het gewenste niveau zijn, waardoor het fietsgebruik meer versnipperd is.

Vraag 2: Klopt het dat de afgelegde afstand per persoon afneemt sinds 2006 (zie CBS nmo)? Is dat terug te vinden in het Bossche? Betreft dat ook het fietsen of vooral andere verplaatsingswijzen?

Antwoord 2: Ik heb geen idee of de afgelegde afstand afneemt. Ik weet wel vanuit tellingen rondom auto en fietsverkeer, dat het gebruik van beiden in Den Bosch nog steeds groeit. Het autoverkeer groeit met name op de hoofdwegen en het fietsverkeer in de stad.

Vraag 3: Is er al een openbare versie van het OV plan? Staan daar interacties in met het fietsen? Kun je me t digitaal toesturen?

Antwoord 3: Nee, we hebben nog geen ov-beleidsplan vastgesteld. Wel hebben we een concept. Er zijn nu al veel interacties tussen ov en fiets, zoals het stallen bij stations en transferia, verhuur leenfietsen, verhuur ov-fiets en stimulering van de elektrische fiets.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: