Kenniscentrum voor fietsbeleid

Meer elektronica in de stalling

Ron Hendriks , Fietsverkeer 27
2011

In de fietsenstalling komt langzamerhand meer elektronica die deze taak gaat overnemen. En ook buiten zien we meer elektronische systemen om de fiets veilig te stallen. Eén ding hebben de ontwikkelaars gemeen: een ongebreideld enthousiasme. De prijs vormt echter nog wel een beletsel voor een snelle opmars. En wellicht soms ook de hoge eisen die een fietser stelt aan het gebruiksgemak.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

Het project Fiets-en-Win van het Fietsberaad had min of meer de primeur. De fietsen van bezoekers van een aantal stallingen in Apeldoorn en Eindhoven worden met een barcodelezer gescand. Zo geregistreerde fietsers kunnen meedoen aan een loterij waarmee aardige prijzen zijn te winnen. De gemeenten hopen zo het gebruik van de stallingen én het gebruik van de fiets op te voeren. 
Prorail start met een proef om het gebruik van stallingen op ‘fietsniveau’ te monitoren. Daartoe wordt ieder afzonderlijke stallingplek voorzien van elektronische detectie.
Al op straat staan de elektronische fietsklemmen van Lock’n’Go, Velomove en Calllock. Deze systemen zijn vooral bedoeld om fietsen die in de openbare ruimte gestald worden extra te beveiligen. De ervaringen tot nu toe zijn wisselend per systeem en locatie.

Artikel
Dirk Ligtermoet , Fietsverkeer
2006
Eindhoven plaatste twee experimentele fietsparkeersystemen: Lock'n'Go (beveiligde klemmen; succesvol) en de Bikedispenser (auto, natransportstalling; nog geen succes).
Nieuws
2006
Lock'n'Go heet de geautomatiseerde beveiligde fietsenstalling die met behulp van een speciale pas gebruikt kan worden. Eindhoven heeft er op proef twee geïnstalleerd.
Nieuws
2006
De Lockerstallingen in Amsterdam blijken goed te voldoen. In opdracht van de gemeente Amsterdam is eind 2005 een klanttevredenheidsonderzoek gehouden. Uit het onlangs verschenen rapport blijkt dat de klant zeer tevreden is.
Nieuws
2007
Lock'n'Go en OV-fiets gaan samenwerken. Lock'n'Go is een stallingssysteem dat geschikt is voor gebruik in het voor-transport en OV-fiets is vooral bedoeld voor het natransport. Vanaf 1 februari 2007 kan dat met één chipkaart.
Nieuws
2007
Gebruikers van Lock 'n' Go stallingsvoorzieningen geven het rapportcijfer 7,8 aan de voorziening. En 96% van de gebruikers wil meer van dergelijke stallingen in het centrum.
Artikel
Dirk Ligtermoet , Fietsverkeer
2006
Eindhoven has two experimental bicycle parking systems: Lock'n'Go (secure bicycle racks; a success) and the Bikedispenser (car, secondary transport parking; no success as yet).
Nieuws
2008
Nadat eerder in Eindhoven en Veldhoven Lock’n’Go fietsklemmen werden geplaatst, zijn ze nu ook op twee locaties in Wageningen te vinden en wel nabij het busstation en in het centrum naast de Hema.
Campagne
2009
In samenwerking met de gemeenten Apeldoorn en Eindhoven heeft het Fietsberaad het beloningssysteem Fiets-en-Win ontwikkeld.
Nieuws
2010
In Haarlem is de eerste zelfservice straatstalling van OV-fiets in gebruik genomen. Haarlem beschikt nu over twee van dergelijke straatstallingen, bestaande uit vier fietsenstandaards met elk twee fietsen.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: