Kenniscentrum voor fietsbeleid

Heel Nederland Fietst.nl

NISB en Fietsersbond
2009

Brochure over de campagne Heel Nederland Fietst! van het Nederlands Instituut Sport en Bewegen (NISB) en de Fietsersbond voor 2010.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

Nieuws
2009
Onder het motto 'Heel Nederland fietst' gaan de Fietsersbond en het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen volgend jaar campagne voeren. Met als boegbeeld Prins Pieter-Christiaan moet in een mediamix van tv, radio, print en internet de boodschap onder de aandacht worden gebracht.
Notitie
Sjoerd Jochems , Heel Nederland Fietst
2009
Verslag Bijeenkomst Heel Nederland Fietst 10 december 2009. Georganiseerd door Heel Nederland Fietst in samenwerking met het Fietsberaad.
Nieuws
2010
Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat heeft met een ringel aan een levensgrote fietsbel het startsein gegeven voor de landelijke campagne Heel Nederland Fietst. Een driejarige campagne op initiatief van het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) en de Fietsersbond om het fietsen in Nederland een extra impuls te geven.
URL
2010
Heel Nederland Fietst is een 3-jarige campagne die mensen activeert, organisaties mobiliseert, fietsbeleid integreert en de fiets positioneert. De campagne is gestart in 2010.
Artikel
Ron Hendriks , Fietsverkeer 24
2010
De Tour de France en de Giro vertrekken dit jaar uit Nederland. Gemeenten en provincies die door de wielerronden worden aangedaan, gebruiken het als kapstok om fietspromotionele activiteiten aan op te hangen. Ook is net de campagne ‘Heel Nederland Fietst’ gestart door de Fietsersbond en het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen. En de BOVAG timmert aan de weg met ‘Natuurlijk pak ik de fiets’. Ondertussen introduceren gemeenten ook lokale meerjarige promotieplannen.
Artikel
Ron Hendriks , Fietsverkeer 24
2010
This year Tour de France and Giro will begin in the Netherlands. Officials in the towns and provinces that the cycle races will visit, are using this as an ideal occasion to promote cycling. In addition the campaign Heel Nederland fietst! has just been launched by Fietsersbond and Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen. Moreover BOVAG advertises Natuurlijk pak ik de fiets. And local authorities are unveiling long-range local promotional plans as well.
Marina Govaert de Groene (Fietsersbond)
20-11-2009 @ 18:50

Een mooie brochure, helder en duidelijk.

Komt ie ook naar de afdelingen van de FB ter verspreiding?

Teko Salverda (Fietsersbond)
25-11-2009 @ 21:43

Inderdaad een mooie brochure. Maar ben ik een zeur als ik vind dat de manier waarop het meisje op blz 6 haar helm draagt geen goed voorbeeld is? Het lijkt een beetje op een zonnebril die bij avond als een soort diadeem wordt gedragen.

Theo van Soest (NVHPV)
27-11-2009 @ 16:17

Onlangs ontving ik via zowel het Fietsberaad als de Fietsersbond een uitnodiging om mij te laten informeren over de campagne "Heel Nederland fietst".

In de brochure (zie link onderaan mail) wordt als één van de doelstellingen genoemd een stevige bijdrage te leveren aan:

"3% substitutie van auto naar de fiets van alle ritten tot 7.5 km (waarbij iedere autorit van 5 km die vervangen wordt door een fietsrit, 1 kg CO2 bespaart)"

De werkgroep Intercityfietser (zie www.intercityfietser.nl), een initiatief van de NVHPV, constateert dat zeer hardnekkig de magische bovengrens van 7,5 km voor fietsafstanden blijft opduiken. Er zijn nu al veel mensen die grotere afstanden fietsen. De ontwikkelingen in de ruimtelijke ordening, scheiding van wonen en werken, centralisatie van voorzieningen, dragen daartoe bij. Daarnaast wordt de fiets steeds beter: elektrisch ondersteunde stadsfietsen, uitontwikkelde ligfietsen en velomobielen maken het mogelijk om veel grotere afstanden af te leggen.

In wezen is de limiet de reistijd die de gemiddelde Nederlander acceptabel vindt om te reizen: een klein uurtje. Met een velomobiel kun je dan al dertig kilometer verder zijn.

Daarbij komt aan het licht dat de interlokale fietsverbindingen gebrekkig geregeld zijn. Dat zit vaak in de vormgeving op detailniveau die ogenschijnlijk alleen door lokale overwegingen tot stand is gekomen, maar ook in de discontinuïteit van fietsroutes ten gevolge van autosnelwegen, spoorwegen en vaarwegen. Een goed voorbeeld is de route Utrecht-Den Bosch. Een centrale regie vanuit provincie en rijk ontbreekt om het versnipperde fietsbeleid te ordenen.

Vandaar dat die 7,5 kilometer voor ons veel méér is dan zomaar een getalletje. Daarom zouden wij graag een aanpassing van deze doelstelling zien die recht doet aan de nu nog eenzame fietsers die verder rijden. Juist zij verdienen het!

met een langeafstandsgroet,

Theo van Soest

Peter-Jan Mol (Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen)
29-11-2009 @ 21:21

Geachte heer Van Soest,

Ik snap uw redenering en kan me daar vanuit uw oogpunt ook in vinden. Bij Heel Nederland Fietst gaat het er echter om mensen die weinig tot niet fietsen te verleiden op de fiets te springen. De stap naar de langere afstanden is dan veelal nog een brug te ver, te ambitieus voor onze hoofddoelgroep.

Met vriendelijke groet,

Peter-Jan Mol

projectleider Heel Nederland Fietst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: