Kenniscentrum voor fietsbeleid

Fietspunt wordt visitekaartje voor Amsterdam Fietsstad

2009

Amsterdam gaat de naam Fietspunt introduceren als paraplu voor haar fietsactiviteiten. De namen Locker en AFAC verdwijnen. De 'make-over' gaat € 50 000 kosten. Daarnaast wordt € 150 000 geïnvesteerd in een campagne om de stallingen te promoten.

De huidige wildgroei aan beeldmerken heeft tot gevolg dat de verschillende boodschappen elkaar niet versterken, maar verwarring veroorzaken over de status van de informatie en de betrouwbaarheid van de afzender, aldus motiveert de gemeente het besluit. 'Met Fietspunt is een zakelijke paraplu gevonden die de professionaliteit van het fietsbeleid uitstraalt. De inhoud van het fietsbeleid en de onderdelen blijven overeind, maar de onderlinge samenhang wordt duidelijker.'
Het merk Locker heeft de afgelopen jaren niet tot grotere bekendheid van de stallingen geleid, aldus de gemeente. De herkenbaarheid wordt naar verwachting wel groter, wanneer duidelijk is dat de stallingen deel uitmaken van het brede fietsbeleid, waartoe ook de AFAC en de aanpak van fietsdiefstal behoren. De naam “Locker” vervalt. Ook de AFAC wordt volledig aangepast aan de nieuwe huisstijl. De AFAC zal Fietsdepot Westpoort gaan heten.
De naam Fietspunt roept associaties op met naam Fietspoint die de NS gebruikt voor fietsenwinkels bij stations, maar die heeft laten weten geen bezwaar tegen de naam Fietspunt. Of dat ook geldt voor het bedrijf dat via fietspunt.nl fietsonderdelen verkoopt, is niet bekend. Ook in België is de naam Fietspunt inmiddels redelijk ingeburgerd voor fietsenmakers op stations.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: