Kenniscentrum voor fietsbeleid

Fietsers ongelijkvloers of uit de voorrang, tenzij…

Ron Hendriks , Fietsverkeer nr. 18
2008

In een nieuwe CROW-publicatie over turborotondes komt ook de positie van de fietser aan de orde. En dan met name de vraag of en wanneer fietsers in danwel uit de voorrang meelopen.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

De aanbeveling in de CROW-publicatie luidt om bij turborotondes de fietsers bij voorkeur ongelijkvloers te laten kruisen. Als dat niet mogelijk is, zou de fietser zowel buiten als binnen de bebouwde kom uit de voorrang moeten. Maar als er lokaal meer rotondes liggen met de fietser in de voorrang, zou je moeten overwegen om dan ook maar op de turborotonde de fietser in de voorrang te laten.

Ontwerpvoorbeeld
2007
Maastricht, Tongerseplein, meerstrooksrotonde. Het Tongerseplein is een drukke meerstrooksrotonde nabij het centrum van Maastricht. Het plein stond bekend als gevaarlijkste punt van Limburg. Met een pakket aan maatregelen heeft de gemeente de veiligheid voor fietsers vergroot. Onder andere: spiraalmarkering, een bypass en vermindering van het aantal rijstroken op een afrit.
Ontwerpvoorbeeld
2008
Hilversum, Joost den Draaijerrotonde. In de zomer van 2007 is in Hilversum de eerste halve turborotonde van Nederland geopend met voorrang voor fietsers. (Althans, voor zover bekend is dit de eerste). In de loop van 2008 worden de resultaten van de evaluatie verwacht. Volgens de gemeente zijn de eerste ervaringen positief. Met video-impressie.
Ontwerpvoorbeeld
2008
Hilversum, Joost den Draaijer roundabout. In the summer of 2007 the first semi-turbo roundabout in the Netherlands (at least as far as we know) with right of way for cyclists was opened in Hilversum. In 2008 results of the evaluation are to be published. According to local authorities the first results are positive.  
Ontwerpvoorbeeld
2007
Maastricht, Tongerseplein, multi-lane roundabout. Tongerseplein is a busy multi-lane roundabout near the Maastricht town centre. It had a reputation as the most dangerous location in the entire province of Limburg. A large number of measures by local authorities have improved cyclists' safety. Among these: spiral markings, a bypass and reducing the number of lanes on an exit.  

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: