Kenniscentrum voor fietsbeleid

Fietsen in Kopenhagen

Dirk Ligtermoet , Fietsverkeer 23
2009

Naast Nederland is Denemarken het ‘andere’ fietsland van Europa. En binnen Denemarken worden altijd vooral Kopenhagen en Odense genoemd als dé fietssteden van het noorden. Voorjaar 2009 werd vanuit het Fietsberaad Kopenhagen weer bezocht voor een verkenning van de stad. Maar er waren vooral ook intensieve gesprekken met lokale ambtenaren. Een impressie.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

Het lijkt erop dat iedereen fietst en vaak fietst in Kopenhagen. De aantallen fietsers die continu zichtbaar zijn op de drukste routes, zijn onvoorstelbaar. Op de drukste routes meer dan 30.000 fietsers per dag. Toch zijn er geen bijzondere infrastructurele voorzieningen en de variëteit in fietsvoorzieningen langs die drukke hoofdwegen is uitermate beperkt. 
De commmunicatie speelt zich af op een bescheiden schaal. Men poogt wel fietsgebruik nadrukkelijk aan lifestyle te koppelen. En er is sprake van een sterke politieke drive achter het lokale fietsbeleid.

Beleidsnota
2002
Het schitterende - niet alleen qua uitvoering - fietsplan van Kopenhagen, 2002-2012. Een breed, integraal plan.
Artikel
John Pucher and Ralph Buehler - Rutgers University , World Transport Policy and Practice, Dec. 2007
2007
This article presents six detailed case studies of cycling in the Netherlands (Amsterdam and Groningen), Denmark (Copenhagen and Odense), and Germany (Berlin and Münster).
Artikel
Nicolai Ryding Hoegh (city of Copenhagen) , Velocity 2007 M√ľnchen Proceedings
2007
Increasing travelling speed of cycling by means of green waves.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: