Kenniscentrum voor fietsbeleid

Fietsen is gezond, toch?

Ron Hendriks , Fietsverkeer nr. 41
2017

Fietsen is gezond, daar twijfelt niemand meer aan. Alleen van de integratie van mobiliteitsbeleid en de gezondheidszorg komt in de praktijk nog weinig terecht.

 

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

Fiets is gezond, maar die wetenschap leidt er nog niet toe dat de afdeling mobiliteit en de afdeling
gezondheidszorg meer gaan samenwerken. Wel krijgen de filebestrijdingmaatregelen uit Beter Benutten nu ook het gezondheidsetiket mee. 
In Zwolle is wel schoorvoetend een begin gemaakt met een samenwerking tussen de GGD en de mobiliteitsdeskjundigen. Daardoor wordt bijvoorbeeld de Burendag uitgebreid met een fietstour langs nieuwe fietsvoorzieningen. De ziektekostenverzekeraars laten het tot nu toe vrijwel geheel afweten.
De hoop is nu gevestigd op de Oogevingswet, die volgens de specialisten concrete aanknopingspunten biedt om omgeving, fiets en gezondheid te verbinden.

 

Nieuws
2006
Het zou ons ook niet verbazen als iedere euro besteed aan goede fietsmaatregelen, zichzelf dubbel en dwars terugverdient en een hoger rendement heeft dan tal van andere infrastructuurprojecten waar momenteel geld aan wordt besteed. Dat zou er extra voor pleiten de fiets als een zelfstandig vervoermiddel te zien en niet alleen als een middel om de autoproblemen te verminderen. Dit stellen professor Bert van Wee (TU-Delft) en onderzoeker Hans Nijland (Milieu- en Natuur Planbureau) in een artikel in het tijdschrift Milieu.
Nieuws
2011
De opbrengsten die kunnen worden toegerekend aan fietssnelwegen zijn aanzienlijk hoger dan de kosten. Er wordt de komende jaren in ons land zo’n €100 miljoen geïnvesteerd in fietssnelwegen. Dat levert in de toekomst jaarlijks minimaal €144 miljoen op aan reistijdwinst, betere gezondheid en winst voor het milieu.
Nieuws
2011
The proceeds that can be attributed to bicycle highways considerably outweigh the costs. The next couple of years approximately €100 million will be invested in bicycle highways in the Netherlands. That will lead to future annual profits of at least €144 million in travel time gained, better health and environmental benefits.
Nieuws
2011
De Wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft een tool ontwikkeld waarmee kan worden uitgerekend wat de economische voordelen zijn van de fiets als gevolg van een betere gezondheid.
Nieuws
2011
The World Health Organisation WHO has developed a tool to calculate the economic benefits of cycling as a consequence of better health. 
Nieuws
2016
Eén euro investeren in een fietssnelweg levert minimaal het dubbele aan gezondheidswinst op, in de praktijk zelfs nog meer. Dat is de uitkomst van een modelstudie van onderzoekers van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek, gepubliceerd in de Journal of Transport & Health.
Nieuws
2016
Het is maar hoe je je punt wilt maken. De vergelijking is in ieder geval nogal curieus, maar de boodschap is duidelijk. Investeringen in fietsvoorzieningen zijn uitermate lonend.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: