Kenniscentrum voor fietsbeleid

Elektrische fiets heeft toekomst

Ingrid Hendriksen en Luuk Engbers (TNO) , Fietsverkeer nr. 19
2008

De elektrische fiets verleidt vooral ouderen en forensen om vaker en verder te fietsen, zo blijkt uit onderzoek van TNO. Hoewel de files er niet door worden opgelost, kan de elektrische fiets daarom een positieve bijdrage leveren als het gaat om mobiliteitsproblemen, gezondheid en milieu.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

Het product is aan een flinke opmars bezig: het aantal verkochte elektrische fietsen is in de afgelopen drie jaar verdrievoudigd naar 89.000 in 2007. Daarmee had de elektrische fiets een marktaandeel van 6%. De verwachting van BOVAG Tweewielerbedrijven is dat dit aantal in 2008 verder zal stijgen naar ruim 120.000. De relatieve hoge gemiddelde aanschafprijs van deze fietsen (circa € 2.000) zal naar verwachting de komende jaren afnemen.

Uit marktonderzoek blijkt dat forenzen met een gewone fiets gemiddeld 6,3 km afleggen. Deze afstand neemt toe tot 9,8 km als er gebruik wordt gemaakt van de elektrische fiets. Daarmee is de afstand die forenzen met een elektrische fiets afleggen om op hun werk te komen anderhalf keer langer dan die van forenzen die een gewone fiets gebruiken. Nu wordt voor meer dan de helft van de ritten tot 4 km de fiets gebruikt.
Verwacht wordt dat, als het bezit van elektrische fietsen in de toekomst even hoog is als het bezit van de gewone fiets nu, in meer dan de helft van de ritten tot 6 km zal worden gekozen voor de fiets. Het aantal keren dat Nederlanders de fiets nemen (aantal ritten) zal daardoor waarschijnlijk met drie tot vijf procent toenemen. Specifiek voor het woon-werkverkeer is de verwachte stijging hoger, namelijk tussen de vier en negen procent. En in de groep ouderen zal dit drie à vier procent zijn. Door de toename van het aantal fietsritten zal het gebruik van de auto licht afnemen. Het effect is echter te klein om tot minder lange files te leiden. Vooral korte autoritten zullen worden vervangen door de fiets en de eventuele extra ruimte op de weg zal andere automobilisten juist uitnodigen vaker de auto te gebruiken. Wel kan de bereikbaarheid binnen de steden hierdoor verbeteren.

Op basis van de resultaten van het marktonderzoek wordt ingeschat dat het percentage volwassen Nederlanders dat de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (minimaal 30 minuten per dag op minimaal 5 dagen per week minimaal matig intensief bewegen) zal behalen met 1 procent zal toenemen (nu voldoet 63% aan de beweegnorm).

Nieuws
2007
Als het aan Sparta ligt worden ook gemeentelijke fietsenstallingen in de toekomst voorzien van oplaadpunten voor elektrische fietsen. Het aantal oplaadpunten in horecavoorzieningen groeit inmiddels gestaag.
Nieuws
2007
Vanaf 2010 zal de elektrische fiets een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van milieuvriendelijke steden. Dat verwacht BuildDesk, een bureau dat in opdracht van SenterNovem bekeek hoe steden als Tilburg, Apeldoorn en Heerhugowaard CO2 -neutraal kunnen worden.
Nieuws
2008
Het CDA gaat met een eigen fietsnota komen om het fietsen beter op de politieke agenda te krijgen. Dat zegt CDA-Kamerlid Joop Atsma op de website www.tweewieler.nl.
Nieuws
2008
Naast wandelstokken, looprekjes en rolstoelen beginnen thuiszorgwinkels nu ook elektrische fietsen aan te bieden.
Artikel
Ron Hendriks , Fietsverkeer nr. 19
2008
De elektrische fiets heeft voor Kamerlid Joop Atsma de toekomst. In de fietsnota van het CDA die binnenkort verschijnt, neemt die elektrische fiets dan ook een prominente plaats in. Maar ook de gewone fiets moet fiscaal worden bevoordeeld, vindt Atsma.
C Vloemans (Particulier)
25-08-2010 @ 16:33

Waarom zijn fietsen nog steeds in het hoge BTW tarief ingedeeld?

Het is milieu vriendelijk, goed voor de gezondheid en lichamelijke conditie.

Diverse auto's worden vrij van BPM en Wegenbelasting verkocht en voor de Lease rijder minder bijtelling.

Dus waarom hoort men niets over de BTW verlaging op Fietsen en Elektrische fietsen naar 6% BTW.

Worden deze fietsen voor een groter publiek aantrekkelijker.

Of heeft het te maken dat het anders te druk word met fietsers en er dus minder belasting binnen komt.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: