Kenniscentrum voor fietsbeleid

Chinezen verkiezen elektrische fiets boven ov

2008
plaatje

In China is de elektrische fiets al aardig ingeburgerd. Al in 1998 werden in China al 10 miljoen elektrische fietsen verkocht. Uit onderzoek blijkt dat woon-werkfietsers die gebruik maken van de elektrische fiets voordien veelal met het ov reisden.

Belangrijkste reden dat men de elektrische fiets verkiest is dat het men het ov te druk vindt. In Nederland komen de elektrische fietsers vooral van de gewone fiets. 34% gebruikte voorheen de gewone fiets en 18 procent van de auto. Minder dan 1 procent gebruikte voordien het ov. De cijfers zijn afkomstig uit een marktonderzoek dat TNO deed in opdracht van BOVAG, waarvan we eerder melding maakte op deze site en in Fietsverkeer. Het rapport concludeert dat het stimuleren van elektrische fietsgebruik positieve gevolgen kan hebben voor de mobiliteit, gezondheid en milieu.

Nieuws
2008
Uit een studie van TNO blijkt dat de elektrisch fiets meer mensen stimuleert om te gaan fietsen. En ook al vraagt elektrisch fietsen wat minder inspanning, de gezondheid vaart er wel bij.
Artikel
Ingrid Hendriksen en Luuk Engbers (TNO) , Fietsverkeer nr. 19
2008
De elektrische fiets verleidt vooral ouderen en forensen om vaker en verder te fietsen, zo blijkt uit onderzoek van TNO. Hoewel de files er niet door worden opgelost, kan de elektrische fiets daarom een positieve bijdrage leveren als het gaat om mobiliteitsproblemen, gezondheid en milieu.
Nieuws
2008
Stadsregio Rotterdam is gestart met het project ‘Elektrisch fietsen’. Doel van dit project is het beschikbaar stellen en versneld introduceren van de elektrische fiets in de Stadsregio met als doel het vergroten van het aantal fietsbewegingen in de modal split in de regio en het verruimen van de acceptabele fietsafstand van 7,5 kilometer.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: